
изгледи
Първият учебен ден е вълнуващ за всички родители и деца, но особено много за бъдещите първокласници и семействата им. Основният въпрос, който си задават всички е готово ли е детето за училище. Предучилищната подготовка е дълъг и сложен процес и като резултат трябва да е изградила у детето определени умения и знания, с които то да пристъпи прага на училището.
Готовността на детето включва много аспекти и засяга всички страни на детската личност - емоционалност, мотивация, физическа подготовка, социализация, интелект, нравственост, интереси. Към края на предучилищниеят период детето трябва да има желание да бъде ученик и да има интерес към ученето. Трябва да има желание и да общува, да се социализира, да има положително отношение към училището.
Интелектуалната готовност се изразява в притежаването на определните знания и умения за възрастта му, определена степен на мисловна и познавателна дейност, както и да е развило елементи на учебна дейност.
Емоционално-волевата готовност на детето се изразява във възможността му да контролира емоциите и поведението си.
Нравствената готовност се изразява в разбирането на детето на редно и нередно, добро и зло в сложни ситуации. Детето трябва да е отговорно и да се стреми към самостоятелност.
Физическата готовност на детето означава, че то трябва да е закалено, издръжливо, работоспособно, в добро физическо състояние и развитие за възрастта си.
От изключително значение е речевото развитие на детето, тъй като точно чрез речта - писмена и говорима, му предстои да учи, всичко, което е заложено в учебната програма.
Когато казваме "детето трябва" се има предвид, че за бързата и безпроблемна адаптация, тези умения и знания са от ключово значение. Процесът на адаптация има своите трудности за всяко едно дете и редица фактори оказват влияние: обстановката в класа, личността на учителя, режима в училище, натовареността на програмата и други.
Добрата предварителна подготовка е най-доброто условие за по-лесна адаптация. Както видяхме тя не се състои просто в придобиването на умения за писане и смятане, а в цялостното и хармонично развитие на детето, което съответства на неговата възраст. Това изисква усилия не само в детската градин,а но преди всичко у дома.
Родителите на първокласниците е важно да имат реалистична представа за актуалното ниво на развитие на детето им във всеки един аспект, да вдъхват кураж на детето и да вярват в него, да общуват активно с него и да разговарят за всички негови очаквания и представи за училището.
Коментари
:брой коментар