изгледи
Първият учебен ден в вълнуващ за всички деца, но особено много за бъдещите първокласници и семействата им. Основният въпрос, който си задават всички е готово ли е детето за училише. Предучилищната подготовка е дълъг и сложен процес и като резултат трябва да е изградила у детето определени умения, да му е дала определени знания, с които да пристъпи прага на училището спокойно и уверено.
Готовността на детето включва много аспекти и засяга всички страни на детската личност - емоционалност, мотиващия, физическа подготовка, социализация, интелект нравственост, интереси. Към края на предучилищния период детето трябва да има желание да бъде ученик и да има интерес към ученето. Трябва да има желание и да общува, да се социализира, да има положителн отношение към училището.
Инетелектуалната готовност се изразява в притежанието на определените знания и уменияза въздрастта му, определена степен на мисловна и познавателна дейност, както ида е развило елементи на учебна дейност.
Емоционално-волевата готовност на детето се изразява във възможността му да контролира емоциите и поведението си, особено в трудни и по-сложни ситуации.
Нравствената готовност се изразява с разбирането на детето на понятията "редно" и "нередно", добро и зло, особено в по-сложни ситуации. Детето трябва да е отговорно и да се стреми към самостоятелност.
Физическата готовност на детето означава, че то трябва да е закалено, издръжливо, работоспособно, в добро физическо състояние и развитие за възрастта си.
От изключително значние е речевото развитие на детето, тъй като точно чрез речта - писмена и говорима, му предстои да учи всичко, което е заложено в учебната програма.
Когато казваме "трябва" се има предвид, че бързата и безпроблемна адаптация на детето е в пряка зависимост от тези посочните знания и умения. Процесът на адаптация има своите трудности за всяко едно дете и редица фактори оказват влияние: обстановката в класа, личността на учителя, режима в училище, натовареността на програмата и други.
Добрата предварителна подготовка е най-важното условие за по-лесна адаптация. Както видяхме тя не се състои просто в придобиването на умения за писане и смятане, а в цялостното хармонично развитие на детето, съответстващо на неговата възраст. Това изисква услия не само от страна на учителите на детето в детската градина, но преди всичко у дома.
Родителите на първокласниците е важно да имат реалистична представа за актуалното ниво на развитие на детето им във всеки един аспект, да вдъхват кураж на детето и да вярват в него, да общуват активно, да разговарят за всички негови очаквания и представи за училището.
Коментари
:брой коментар