изгледи
Майките, които се „месят“ в приятелствата на децата си, влошават лошото поведение. Много родители често приемат, че могат да предотвратят бъдещи проблеми, с децата си, като ограничат контакта с подозрителните им връстници. Проучване от Атлантическия университет във Флорида (САЩ) предупреждава, че това отношение само влошава поведението на децата.
Резултати от ново дългосрочно проучване на младежи в гимназиална възраст, публикувано в The Journal of Child Psychology and Psychiatry, показват, че майчиното неодобрение на приятели, в отговор на поведенческите проблеми на детето вреди на позицията на детето сред връстниците му и може да изостри поведенческите проблеми.
Съавторът Брет Лаурсен, професор по психология в Атлантическия университет във Флорида, в сътрудничество с колеги от университета Миколас Ромерис във Вилнюс, Литва, проследи извадка от 292 момчета и 270 момичета, на възраст от 9 до 14 години, в течение на една учебна година. Учениците попълваха анкети в началото, средата и края на годината. Във всяка времева точка, статусът на децата, дали са харесвани или не са харесвани от връстниците си, се измерва с класация между децата.
Резултатите от проучването разкриват, че опитите на майките да се намесят в проблемни взаимоотношения с връстници, чрез забрана на приятелството са се провалили. Майките, които не одобряваха приятелите на децата си, неволно влошаваха поведенческите им проблеми. По-конкретно, майки, които реагираха на поведенчески проблеми (съобщени от деца и връстници) със забрана за приятелство, неволно увредиха отношенията на детето с връстниците им. Което води до трудности при приспособяването и отчуждаване.
„Констатациите са важни, защото говорят за механизма, който превръща неодобрението на приятелите, в проблеми с поведението. Неодобрението на майките към приятелите има контрапродуктивни последици за проблемите с поведението, поради вредното въздействие, което има върху статуса на детето, сред връстниците му“.
Изследователите предполагат, че друга възможност е майките действително да успеят да разрушат приятелство. „Представете си тази ситуация: едно приятелство приключва, защото майката го забранява. Сега детето има нужда от нов приятел. Кой иска да бъде приятел с някой, който има неприятна и натрапчива майка? Вероятно възможностите за приятелство сега са доста ограничени и детето е принудени да се съобразяват с някой, който също е отхвърлен от своите връстници; някой, който трудно намира приятели“, казва Лаурсен.
„Твърде често тези деца биват отхвърляни, защото имат поведенчески проблеми. В крайна сметка намесата във взаимоотношенията с връстници може да принуди детето да се сприятели с недобре приспособен съученик, защото той или тя няма други алтернативи“, обяснява Лаурсен. Сприятеляването с деца с поведенчески проблеми ги поставя под натиск да се съобразят с разрушителното поведение, което майките се опитват да избегнат. Загубата на статус на връстник увеличава риска от поведенчески проблеми, защото увеличава стреса за детето.
Отхвърлените деца могат да се окажат изключени от социалната среда на развиващите се връстници, което ги лишава от възможността да развият социални умения, подходящи за възрастта им.
Експертите съветват да се поддържат положителни взаимоотношения с децата, защото топлината и подкрепата могат да бъдат ефективни буфери срещу проблемния натиск от връстниците.
Източник :La Razon
Коментари
:брой коментар