menu
Феноменът „papagorda“ в социалните медии
Феноменът „papagorda“ в социалните медии
Феноменът „papagorda“ в социалните медии

Вирусният феномен, известен като #papagorda, започна на панаира в Севиля, Испания, през 2019 г. и бързо се  разпространява в социалните медии. Това са видеоклипове на хора в нетрезво състояние, без тяхното съгласие. Тези записи обикновено показват млади хора, които са пили твърде много алкохол, ходят нестабилно или са  полуголи. Изображенията се публикуват с цел осмиване на главните герои.

Въпреки, че панаирът в Севиля беше началото на това явление, то се разпространи и в други фестивали и събития, където прекомерната консумация на алкохол е често срещана. Аудиовизуалният съвет на Андалусия публикува доклад, анализиращ въздействието на явлението и предупреждава, че споделянето на този тип изображения, без съгласие, може да представлява нелегитимно навлизане в личното пространство и  неприкосновеността на личния живот и собствения имидж, което може да доведе до глоби, до 10 000 евро.

Колко голям е феноменът #papagorda?

За да проследят мащаба на явлението, изследователите на CAA са използвали търсачки, за да анализират въздействието на хаштагове като #papagorda, #papagorda24 и #papagorda2024 върху социални платформи като TikTok, X (бивш Twitter), Instagram, Facebook и YouTube.
 

TikTok е най-използваната платформа за споделяне на тези видеоклипове и към април 2024 г. има 2378 публикации с този хаштаг, достигайки общо 74 милиона гледания. Друга платформа, която също беше доста активна, беше X (бивш Twitter). В други социални мрежи, като Instagram, Facebook и YouTube, въздействието е значително по-малко. Повечето от идентифицираните публикации съответстват на панаира в Севиля, но има все повече публикации, свързани с други събития и места. Разрастването на това явление алармира изследователи от Аудиовизуалния съвет на Андалусия (CAA), които припомниха правните последици от споделянето на унизително съдържание, без съгласието на замесените хора.

Глоби от 10 000 евро за споделяне на #papagorda видеоклипове

 Аудиовизуалният съвет на Андалусия (CAA) напомня, че правата на чест, лична и семейна неприкосновеност и собствен имидж са защитени от испанската конституция. Съгласно това правило, единствените ситуации, в които е легитимно да се използват изображения на анонимно лице (което не заема публична длъжност или има известна професия) без неговото изрично съгласие, е когато лицето се появява по неуместен начин в снимката. Или когато участват в значимо за новините събитие, като терористична атака, където правото на информация надделява, над правото на изображение.

Испанската агенция за защита на данните (AEPD) вече е наложила глоба от 10 000 евро за споделяне на видео с хаштаг #papagorda на пиян човек, без неговото съгласие. Това видео е записано от кола и показва пиян мъж, облегнат на кофа за отпадъци. AEPD установи, че лицето, което е споделило видеоклипа чрез социалните медии, показва потърпевшия в деликатна ситуация, позволявайки неговата ясна идентификация.  Нещо наказуемо от Общия регламент за защита на личните  данни (GDPR).

Източник :La Razon

ВАШАТА РЕАКЦИЯ?

Коментари

https://aha.bg/assets/images/user-avatar-s.jpg

:брой коментар

Напишете първия коментар за това!